check
ד"ר יעל חסין ז"ל | המכון לקרימינולוגיה

ד"ר יעל חסין ז"ל

יעל חסין זל

 

ד"ר יעל חסין (1931-1996) - נולדה ב-1931, בת להורים  סוציאליסטים שעלו מרוסיה בעלייה השלישית. היא גדלה בשכונת הפועלים בורוכוב בגבעתיים, ועד גיל 16 הייתה בת יחידה. כשבמפתיע נולדה לה אחות החליטה שהגיע הזמן ללכת, זייפה תעודת זהות והתגייסה לפלמ"ח.

במלחמת השחרור שירתה כחובשת קרבית וצילום שלה, עם עיניים בורקות, חיוך גדול וכפייה, עיטר את שער ה"עולם הזה" שירד לשטח ללוות את הלוחמים הצעירים והנלהבים. בתום המלחמה השתחררה, בטרם מלאו לה 18. היא צעדה בתלם, הלכה לסמינר למורות, ועלתה לירושלים. בעיר התוססת, בין פינק לטעמון, פגשה את אליהו בעלה. שנים רבות הייתה מורה ומנהלת בית ספר בקטמונים (לילדים שאז נקראו "טעוני טיפוח"), וכבר אז התריעה מפני תיוגם הרווח ונוטף הגזענות של בני נוער מזרחי משכבות חלשות כעבריינים בפוטנציה.

באמצע שנות השישים החליטה שדי לה ושינתה כיוון. היא שבה לאוניברסיטה והשלימה דוקטורט במכון לקרימינולוגיה - שאותו לא עזבה עד מותה, הרבה בטרם עת, בגיל 64. יעל הייתה חוקרת בעלת יושרה פנימית, יסודית וקפדנית. התעניינותה וידיעותיה בכל הקשור לסטייה, פשיעה ועבריינות היו רחבי היקף. התמקדותה בעבריינות נוער ובבתי סוהר נבעה בין היתר מחוש צדק מפותח, מעורבות ואכפתיות יוצאות דופן. היא היתה הראשונה שהצביעה על כך שמערכת אכיפת החוק מפלה נוער ערבי לעומת יהודי, ותבעה זכויות לאסירים. מאמריה הרבים הם עדיין אבן שואבת לכל המתעניין בנושאים המגוונים שבהם עסקה.

יעל הייתה אישה מיוחדת ואהובה. הייתה בה ישירות פלמ"חניקית, קבלה מוחלטת וללא תנאי של אהוביה ויכולת מרשימה לעמוד על שלה. אפיזודה חביבה עליה ביותר בשנות ניהולה את המכון הייתה ההתפטרות, שלא איחרה לבוא כל אימת שלא נענו דרישותיה להגדלת תקציבים ותוספת תקנים. ומהתפטרות להתפטרות שיגשג המכון, גדל תקציבו ונוספו לו מרצים. חדרה היה פתוח תמיד, ושימש מקום מפגש קבוע למורים, לתלמידים ולאורחים. כראש מכון וחברת סגל היא שקדה על פיתוח קשרים ענפים עם גורמים במערכת אכיפת החוק, ויצרה ערוץ הידברות פורה בין האקדמיה לקהילה. עמיתיה מספרים שהיעדרותה מהמכון הותירה חלל שלא התמלא למרות השנים הרבות שחלפו. ילדיה, רן וטל, מעידים שהייתה אם נהדרת, חברה יוצאת מן הכלל, ושילדיהם הפסידו הפסד גדול שלא זכו להכיר אותה.